onsdag 4 juni 2008

Så här ser mitt sparande ut

Jag trivs med mitt nuvarande sparande och det tror jag är viktigt att man gör. Det tog lång tid innan jag hittade den typ av fonder som passade mig och som fick mig att sova gott om nätterna. Blev en hel del fondbyten under en period. Men det kändes rätt att pröva sig fram.

Dagens sparande sker månadsvis i fonder till en summa av 2 500 kr, förra månaden var summan 500 kr lägre. Höjningen motiveras med en större inkomst och att börsen är billig och kanske blir ännu billigare framöver. En utmärkt tidpunkt att öka månadssparandet.

Fördelen med att spara månadsvis är att du i längden köper andelar till genomsnittligt pris och därmed undviker att köpa när det är som dyrast. Dessutom kan sparandet läggas in som autogiro så att beloppet dras i samband med att lönen kommer. Ett klokt och enkelt sparande helt enkelt.

Följande fonder binder samman min portfölj som kommer att bestå i ett långsiktigt perspektiv:

Robur Privatiseringsfond 20 %
Skagen Global 20 %
HQ Tillväxtmarknadsfond 20 %
Skagen Kon-Tiki 20 %
Avanza Zero 20 %

Geografiskt ser fördelningen ut så här:

Globalt 40 %
Tillväxtmarknader 40 %
Sverige 20 %

Jag uppskattar den geografiska fördelningen och riskspridningen i portföljen. Tror på en stabil bas av globala fonder som kommer att prestera en jämn och god avkastning över tiden. En lika stor del är placerad på tillväxtmarknader som förhoppningsvis kommer att stiga ordentligt på sikt, men med större svängningar under resans gång. Den sista slanten placeras i indexfonden Avanza Zero som följer Stockholmsbörsen 30 största bolag och som är helt avgiftsfri för kunder hos Avanza.

Förhoppningen är att portföljen ska ge en årlig snittavkastning på 15 % under resans gång mot målet - en miljon.

I mitten av 2009 är mina förhoppningar att summan för månadssparandet kommer att stiga ytterligare - till runt 5 000 kr i månaden. Det är möjligt att den höjningen i så fall kommer att gå till direkta aktieköp. Men innan dess gäller det att jag skaffar mig ett jobb efter min examen.

Nu hoppas jag att ni fått en bättre bild av mitt sparande.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: