måndag 19 maj 2008

Första inlägget: Jag ska bli rik

Det här är början på en lång resa mot mitt mål att bli rik. Men innan den sätter fart vill jag passa på att presentera mig själv.

Jag är en 21-årig man och student som är bosatt i Stockholm. Har en förtjusande dam, som jag anser är min största tillgång. Vi bor på skilda håll men träffas så ofta det går.

Läser en 2-årig yrkesutbildning till marknadsförare som slutförs i maj 2009. Detta innebär studieskulder. Men det är också en investering i mig själv som kommer att ge pay-off på sikt. Jag är väldigt målmedveten.

Utanför skolan arbetar jag extra när det finns ork och tid. Arbetar på två ställen: på ICA och på en marknadsavdelning med enklare arbetsuppgifter. Det behövs alltid lite extra pengar som student.

Intresserar mig av ekonomi och sparande. Varför vet jag inte riktigt? Jag har väll alltid uppskattat pengar, eller snarare möjligheterna att tjäna dem. Det är svårförklarat, men pirret finns där i magen när det kommer till pengar.

Idag månadssparar jag i fonder. Ser dock mig handla aktier i framtiden när väl kunskaperna vuxit till sig något. Och att lära mig något, det hoppas jag kunna göra tillsammans med er och den här bloggen. Jag behöver all hjälp jag kan få.

Jag ska bli rik.
Första miljonen ska sparas ihop till 30 års-dagen. 8 års sparande...

Hur och varför jag ska bli rik? Det kommer ni att få veta under resans gång.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

7 kommentarer:

Rikframtid sa...

Lycka till :)

Per Penning sa...

OK, då läser jag vidare här. :)

Jag ska bli rik sa...

Ni är såå välkomna!

Rikframtid: Tack så mycket, kan behövas! Får önska detsamma!

Per Penning: Låter som en bra idé! Jag läser självklart vidare hos dig ;)

Unknown sa...

Lycka till!

/Jakob -hurjagblevrik.se

Jag ska bli rik sa...

Stort tack Jakob - följer din resa!

Anonym sa...

Det var inte illa, att vara så målmeveten redan som 21 åring.

Om man nu ska sammanfatta hur man blir rik:
1, Höga inkomster
2, låga utgifter
= 3 sparande och placeringar

Själv har jag varit bra på 1+2 men sparandet har placerats alldeles för dåligt. Men jag ska bättra mig..

Ett tips är att inte stirra dig blind på miljonen, snarare på resan, du är ju för tusan bara 21. En dag är du miljonär och du kommer säkert märka att väldigt lite i vardagen har förändrats.

/Johan
familjeekonomi.se

Jag ska bli rik sa...

Familjeekonomi, jag vill ha en slags vision att drivas av, därför satte jag ribban högt. Tror inte heller att livet förändras i någon större grad, men möjligheterna att kunna göra det man vill blir större.