onsdag 28 maj 2008

Hur jag ska bli rik

Ni har nu fått reda på vem jag är och varför jag ska bli rik. Nu ska jag berätta om hur jag ska bli rik.

Mitt första mål är att spara ihop till en miljon under 8 år - lagom till min 30-årsdag. Det ligger inget hokuspokus bakom hur det ska gå till. Grunden är ett regelbundet sparande och en klok privatekonomi. Jag ska förvalta mina pengar på bästa sätt.

Sparandet innebär inte en placering på banken utan i aktier och fonder som i ett långsiktigt perspektiv är den bästa placeringsformen. Mina förhoppningar är en årlig avkastning på 15 %, vilket i så fall betyder att kapitalet fördubblas var 6-7:e år.

Idag månadssparar jag 2 000 kr i fonder. Det tycker jag är rätt stark för en student med knapp inkomst om man nu får skryta lite. I denna takt är miljonen hemma om 11 år och då har jag räknat med 60 000 kr som redan idag är placerade i fonder. Tanken är att höja summan för månadssparandet så fort jag fått ett jobb efter min examen. Då kommer det inte att ta 11 år att spara ihop till miljonen, snarare 8 år.

Sparandet var den första byggstenen. Den andra handlar om att ta kloka ekonomiska beslut i vardagen och att minska onödiga utgifter. Här följer några exempel på frågor jag ställer mig:

Varför ska man åka bil när Stockholm har en fantastisk lokaltrafik i jämförelse med andra länder? Jag väljer lokaltrafiken vilket innebär kostnadsbesparingar.

Varför ska man äta ”dagens” ute varje dag istället för att äta matlådor? Jag väljer matlådor vilket återigen innebär kostnadsbesparingar.

Det här var en kort personlig redogörelse för hur jag ska gå till väga för att spara ihop till den första miljonen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Väldans intressant! Jag önskar dig all lycka och hoppas på att höra hela framgångssagan :)

Jag ska bli rik sa...

Elina, kul att du tycker att det är intressant. Vill även tacka för lyckönskningarna och hoppas att du själv bygger din egen framgångssaga.